Мотивація – ключ до успіху!
Мотивація і підкріплення
Наслідок, спонукає до того, що ми починаємо знову і знову демонструвати поведінку, яке призвело до нього, в прикладному аналізі поведінки (АВА) називають підкріпленням.
Зазвичай підкріплення сприймається як один із способів мотивування людини. Хоча насправді, щоб щось в конкретний момент часу подіяло як підкріплення, людина повинна вже бути розташований до цього. Він повинен цього хотіти. Це найважливіша з умов, при якому ефект підкріплення стає можливим.
Наприклад, якщо я, людина недосвідчена морськими делікатесами, ніколи не їла представників типу голкошкірих, яких-небудь там морських огірків або їжаків, то мене неможливо мотивувати цими продуктами. З усього того, що мені про них відомо, я взагалі не впевнена, що захочу їх навіть спробувати, не те що їх купувати чи виконувати за таку нагороду якусь роботу.
Спасибі, не треба!
Те ж саме і з дітьми. Якщо у них ще не було позитивного досвіду зіткнення з потенційним підкріпленням, то навряд чи ми зможемо розраховувати на те, що це щось буде їх спонукати до необхідних дій.
Тому й кажуть, що перший раз завжди безкоштовно. Навіть, якщо це щось викликало початковий інтерес.
Вгадаєте, яка категорія громадян прекрасно володіє цим правилом? Їх діяльність настільки незаконна і гидке, що навіть називати їх не хочу.
Ще приклад, якщо я боюся висоти, то мене марно намагатися мотивувати можливістю стрибнути з парашутом. Хоча, я знаю, що деякі дивні люди за таку можливість навіть платять свої гроші.
Але, якщо, скажімо, літак, в якому я лечу, буде терпіти лихо, то моє ставлення до цього самого парашуту різко зміниться.
Тобто, в першу чергу, мотивація впливає на значимість для нас тих чи інших подій, речей, можливостей та інше – то є стимулів.
Мотиваційні умови
Вплив на значимість для людини тих або інших подій в АВА прийнято називати мотиваційними умовами. Простіше кажучи, мотиваційні умови визначають, чого саме людина, швидше за все, захоче в даний момент.
Мотиваційні умови можуть бути:
- підвищують – ті, які в даний момент підвищують значимість стимулу і тим самим збільшують ефективність його як підкріплення;
- знижувальними – ті, які в даний момент знижують значимість стимулу і тим самим знижують ефективність його як підкріплення.
Якщо повернуся до свого наприклад про моє ставлення до стрибків з парашутом, то страх висоти – це знижує мотиваційний умова для таких стрибків, а знаходження в терпящем лихо літаку – це підвищує мотиваційний умова для них же.
Мотиваційні умови постійно змінюються, тому й прийнято говорити про їх вплив в моменті.
Депривація і насичення
Значимість будь-якого стимулу, а з ним і бажання цим стимулом володіти, зростає по мірі депривації (недостатності такого) і знижується по мірі насичення ним.
Цю особливість добре ілюструють, наприклад, кадри з мультфільму “Цветик-семицветик”.
Підвищують мотиваційні умови для гри з лялькою:
Ляльки немає
Понижуючі мотиваційні умови для гри з лялькою:
Ляльок занадто багато
Важливість питання
Якщо намагатися використовувати заохочення, не враховуючи при цьому мотивацію людини на даний момент часу, тобто ймовірність не вгадати і тим самим знизити ефективність його потенційного підкріплення.
Виходить, якщо ми хочемо, щоб, наприклад, дитина демонстрував якийсь навик або брав участь у якомусь виді діяльності, потрібно створити такі умови, щоб у нього для цього з’явилася вагома причина.
Цими причинами і повинні служити мотивація і підкріплення.
Мотивація – причина, по якій з’являється бажання проявити певний навик в даний момент.
Підкріплення – причина, яка буде спонукати демонструвати певну поведінку знову і знову.
Змушувати чи домовлятися?
Чому б замість всіх цих “танців з бубнами” просто не змусити і не настояти на своєму? Зрештою, є слово “Треба”.
Тому що спроби змусити що-небудь зробити, насправді, призводять лише до того, що зростає бажання ухилитися і уникнути виконання вимоги. А у поведінки, метою якого є уникнення вимоги, є багато форм і різновидів.
Наприклад, моя дитина, фігурально висловлюючись, може піти з кімнати, не встаючи зі стільця. Ось, начебто, і сидить на місці, а насправді – його немає.
Крім того, пред’явлення вимоги у жорсткій формі руйнує довіру та взаємоповагу, що надалі не сприяє прагненню до взаємодії з вами.
Не хочеш – примусимо!
Чарівний педагогічний прийом в даному випадку полягає в тому, що якщо дитина вирішив відмовитися від виконання завдання, то результатом цього його вибору має стати відсутність доступу до підкріпленню в якому б то не було вигляді або його скорочення.
Диференціація підкріплення
Диференціація підкріплення – зміна обсягу доступного підкріплення в залежності від результату роботи.
Наприклад, це може виглядати так:
- Хороша робота – максимально можливе;
- Середній результат – середня;
- Відмова від заняття у прийнятній формі – мінімальне;
- Відмова від заняття у неприйнятній формі – повна відсутність.
Нічого не нагадує?
Багато системи мотивації праці складені приблизно за таким же принципом.
Хороший менеджер буде намагатися знаходити мотивацію для кожного співробітника, щоб той гори звернув заради досягнення результату, що послужило б згодом приводом для спільної гордості.
Батько – це той же менеджер для своєї дитини. Він знаходить ресурси, навчає, наставляє, розподіляє завдання, шукає мотивацію, піклуватися, береже і дуже сильно любить.
Вийшла досить довга і дуже насичена теорією стаття. Тому, хто дочитав до цього місця, той молодець ))
Сподіваюся, було корисно.