“Мозковий штурм” – брейнстормінг
Це метод активізації розумової діяльності, призначений для продукування ідей або рішень по тій чи іншій проблемі. Тобто мозковий штурм – це ефективний метод у вирішенні проблем, що базується на стимулюванні творчої діяльності учасників групи, які обговорюючи актуальні питання, пропонують безліч ідей, варіантів для вирішення .
Використання даного методу повинно здійснюватися у відповідності з правилами.
1. Група повинна складатися з 7-10 осіб.
2. Критика чужих ідей заборонена, по відношенню до чужої думки можливо проявляти лише повагу.
3. Чужу ідею можна розвивати, а можна пропонувати свою.
4. Крісла учасників повинні стояти по колу.
5. Учасники повинні перебувати в стані емоційної та м’язової розслабленості.
6. Всі ідеї учасників повинні фіксуватися.
Пропонуватися можуть будь-які ідеї, навіть фантастичні, всі вони мають право на існування. Далі в ході накопичених ідей відбувається прийняття найбільш раціональних і ефективних в конкретній ситуації.
Переваги і недоліки методу мозкового штурму
Позитивні моменти
– вітається прагнення творчо мислити;
– створюється атмосфера, стимулююча активність всіх учасників;
– учасники підхоплюють ідеї один одного, і зростають шанси не пропустити конструктивну розсуваються межі мислення ;
– методика ” мозкового штурму проста в застосуванні, легко здійсненна і зрозуміла кожній людині;
– вона не вимагає спеціального обладнання і організації простору.
Негативні моменти:
-буває так, що активність проявляють одна-дві людини, а решта просто чекають закінчення заходу;
-процес буває досить тривалим, якщо ідей багато (все їх потрібно обговорити), втрачається активність учасників;
-метод може виявитися малоефективним, якщо співробітники не звикли працювати в команді;
-є ймовірність, що хтось з учасників буде прагнути пригнічувати недосвідчених і більш слабких колег, намагаючись привласнити собі авторство ідей і прорватися таким чином в лідери. При цьому решта стають пасивними учасниками.
Метод мозкового штурму стимулює розвиток групової динаміки, яке не повинно бути стихійним, завдання ведучого – побічно направляти це рух, регулювати його непомітно. Тут важливо вчасно вловити напруженість, що виникла у відносинах учасників, згладити її.