Без уміння розпоряджатися часом людина перетворює життя на низку дедлайнів та запізнень. І вчитися тайм-менеджменту краще з дитинства. Хочу запропонувати вам список рекомендацій, які допоможуть подружити дитину з часом.
Знайомити дитину з концепцією часу можна приблизно з півтора року. Для початку ми говоримо про день і ніч, потім поступово переходимо до вивчення пір року, днів тижня та таких понять, як учора-сьогодні-завтра. Гарною підмогою у вивченні будуть картки, книжки-картинки та календарі природи.
До трьох років діти починають розуміти, що таке «потім». Вони ще не можуть оцінювати інтервали часу в хвилинах, але в цьому віці настав час познайомити малюка з годинником. Коли ви домовляєтеся з дитиною гуляти, дивитися мультфільми або готуватися до сну, спирайтеся на чітко вказаний проміжок часу: 10 хвилин, пів години, годину.
Здорово, якщо на цей інтервал ви ставитимете таймер або будильник: не для того, щоб з криками все кинути по дзвінку, але щоб відзначити: «Ось, пройшло 15 хвилин».
Дошкільникам відмінно підходять ігри з обмеженим часом: це розвиває у дітей внутрішній годинник. Можна, можливо:
- на якийсь час збирати іграшки
- перевірити, на скільки сходинок можна піднятися за одну хвилину
- засікати, скільки займають звичні дії, наприклад, взутися, вийти з дому і сісти в машину.
Відчути глобальну течію часу дітям допомагають адвент-календарі та щоденники успіху. Це можуть бути готові варіанти, або саморобні, аби дитині було цікаво вести відлік та відзначати дні.
Переходом у статус школяра, час набуває в житті дитини зовсім іншої ваги: діти знайомляться з її «темною стороною», запізненнями та поспіхом. Тому на молодшу школу припадає знайомство із плануванням. Завдання дорослого — показати, як ставити цілі та визначати необхідні для їх досягнення кроки.
Корисні звички для сімей, у яких є діти 6-9 років:
- бговоріть плани на наступний день, тиждень, місяць
- складайте особисті та сімейні розклади
- для організації рутинних справ (заправити ліжко, вмитися, полити квіти) використовуйте планувальник.
Діти віком 10-15 років за завантаженістю свого графіка можуть змагатися з багатьма дорослими, тому зручний органайзер їм просто необхідний. Це може бути календар у телефоні, нотатник, роздрукована таблиця. Важливо навчити дітей непросто складати графік справ, а й освоювати гнучкість у реалізації:
- закладати в плани форс-мажори та можливі коригування
- розбивати завдання на проміжні етапи
- познайомити з поняттям мультизадачності
- поговорити про завдання-слони, яких потрібно розбивати на шматочки, і про справи-жаби, які виконувати неприємно, але необхідно для досягнення цілей
- навчити розставляти пріоритети та оцінювати свою особисту ефективність.
На сайті https://asia-business.com.ua/ є розгорнутий опис як навчити дитину розуміти по годинах.